HTML

Online újságírás szeminárium

BKF-es szemináriumi hallgatóimnak, az órákon való részvétel elmulasztása esetén segítségül.

Friss topikok

Linkblog

2007 november 5. hetedik óra

2007.11.12. 20:35 rgyorgyi

A szünet után kicsit még bele kell jönni.

Bemásolom a hetedik óra anyagának vázlatát.
A téma: Az online újságíró volt.

Az első probléma még általános, tömegkommunikáció-elméleti horizontról, McQuail alapján:

Milyen a professzionális újságíró, mi a szerepe: a tartalomra gyakorolt szervezeti hatások kivédése vagy kiszolgálása?

n„Szüntelenül keresd az igazságot, Menj az idők változása elébe, hogy ne a változások előzzenek meg Téged, Úgy végezd a feladatodat, hogy annak eredménye fontos legyen az emberek számára, A negyedik és legfontosabb pedig, hogy rendíthetetlenül őrizd meg függetlenségedet.”
Hohenberg, The Professional Journalist, 1969.
Persze Hohenberg univerzálisan érvényes útmutatása mellett, az online újságíróknak egyéb skillekkel is fel kell szerelkezniük.
Howard Owens a médiakörnyezet változásának három pontban való összefoglalása után 11+1 pontban fogalmazta meg mi az, ami az újságírót jó online újságíróvá teheti az újmédiában.
Fordításomban: Az új szabályok:

n
A control a felhasználó. Ő határozza meg mit, mikor, miért és hol fogyaszt a médiakínálatból.
nA felhasználót nem érdekli a mi határidőnk És az a vágyunk sem hogy a teljes történet birtokában publikáljuk csak, amit megtudunk. Azt akarják tudni hogy mi mit tudunk és mikor tudtuk meg. Most rögtön akarják a híreiket megkapni.
nAz emberek részt akarnak venni. Vissza akarnak Hozzá akarnak tenni a mi sztorinkhoz, javítani akarnak bennünket, és el akarják mondani a véleményüket.
A 11+1 pont pedig, hevenyészet fordításomban, melyet ha az eredetivel összevetve hibát találtok, kéretik javítani:) :

n
1.Válj bloggerré! Egyébként ez nem azt jelenti, hogy kezdj egy blogot, bár az sem egy rossz ötlet. Sokkal fontosabb azonban, hogy mohó blog olvasó legyél. A bloggolás váljon minden elhivatott újságíró napi rutinjává. A hobbijukról, érdeklődésükről szakmájukról szóló blogokat kellene mindet olvasniuk. Ha követed a blogokat, azt követed, hogyan változnak a dolgok.
n2.Legyél producer. Digitális felvevővel, kamerával kezdj el tartalmakat felnyomni a szöveged mögé. Úgy csináld, mintha ez is a munkád része lenne, vagy csináld a szabadidődben. Tudd meg mi a DIY! Tegyél fel cuccokat a YouTube-ra, a Flickr-re vagy bármilyen hasonló UGC (user generated content) site-ra.
n3.Vegyél részt. Ahogy olvasod a blogokat, hagyj commenteket. Ha a hivatalos újságodban van lehetőség commenteket írni, olvasd el azokat és tedd hozzájuk a tiédet. Ismerjenek úgy, mint aki az interneten is társalog.
n4.Építs web site-ot. Ez segíteni fog abban, hogy jobban megértsd hogyan működik a web, csak csinálj egy accountot a Blogger vagy a WordPress oldalain. Tanulj egy kis HTML-t. Még jobb ha megismered a PHPt, Cold Fusiont, JavaScriptet vagy egyéb web szerkesztő nyelvet. Egyébként már rég saját domain-ednek kellene lennie!
n5.Válj webes írástudóvá. Tudnod kellene mi a Flash és miben különbözik az AJAX-tól. Tudnod kellene ezeknek a dolgoknak a jelentését: HTML, RSS, HTTP és FTP. Meg kellene értened, hogyan használják a webes alkalmazásokat és eszközöket arra, hogy website-okat építsenek. Ismerned kellene a lehetőségeiket és a határaikat ezeknek az eszközöknek.
n6.Használj RSSt. Szükséged van egy RSS readerre és sok RSS feedre.
n7.Vásárolj online. Részben az is a cél, hogy belemerülj a digitális életstílusba. Ha az Amazonon, az Ebay-en vagy egyéb e-kereskedelmi oldalon vásárolsz, megérted hogyan működnek.
n8.Vegyél mobil eszközöket. Legyen video iPod-od. Okos telefonod: iPhone, Treo, Helio Ocean vagy Nokia N-series. Bármelyik megfelel. Használd a take-it with-you-anywhere tartalmakat. Vegyél laptopot és wifi routert, vagy mobil internetet. Tanuld meg mi a digitális életvitel, akkor is, amikor nem vagy hozzáragasztózva egy desktophoz.
n9.Legyél mohó fogyasztója a digitális tartalmaknak. Nézz videokat a YouTube-on. Tölts le video és audio podcasts-okat (és vidd magaddal őket az iPod-odon). Látogasd a legjobb újságokat a világon és figyeld meg mit és hogyan csinálnak. Kevesebbet kapcsold be a TV-d és többet a komputered.
n10.Válj tanulóvá. A technológia és a kultúra nagyon gyorsan változik. Csak akkor tudsz vele lépést tartani, ha szigorúan elhatározod, hogy folyamatosan tanulsz.
n11.Beszélgess a munkatársaiddal arról, amit tanultál. Legyél a változás ügynöke. Idegesítsd a többi újságírót a legújabb digitális média kütyüiddel, eszközeiddel, gat-getjeiddel.
n12.Végül olvasd el a Journalism 2.0 (PDF) -et Mark Briggs-től. Megfogod érteni, hogyan változtatta meg az új média az újságírást.
Owens véleményét nem osztja mindenki, vita folyik Owens blogja mellett pl. itt egy ehhez a témához kapcsolódó bejegyzés.
Természetesen mi is megtárgyaltuk egyenként a pontokat és a parázs vita a magyar társadalomban lévő információs/digitális szakadék irányába mutatott.


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlineujsagirasszeminariumretfalvi.blog.hu/api/trackback/id/tr20227011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Berende Alexa 2007.11.13. 20:40:01

Miután előző órán erről is ejtettünk egy szót, kipróbáltam a netpincer.hu-t. Naggyon bevált!
Áttekinthető a honlap, egyszerű a regisztráció, sok a hasznos info az éttermekkel kapcsolatban és természetesen nagyon nagy a választék.
A megrendelést követően 45 perc múlva már ehettem a csevapcsicsámat és a vaníliás túrógombócomat :))
süti beállítások módosítása