HTML

Online újságírás szeminárium

BKF-es szemináriumi hallgatóimnak, az órákon való részvétel elmulasztása esetén segítségül.

Friss topikok

Linkblog

A kurzus zárás

2008.12.19. 13:05 rgyorgyi

A propjektek elkészültek, hol jobban, hol rosszabbul. A szerkesztőségek nagy része professzionális csapattá kovácsolódott. Többféle vezetési stratégiát láttam kiválóan működni és volt néhány kudarc gyanús együtt(nem)működés is.

Viszonylag jó jegyek születtek, a többség 5-öst kapott, de tarkítja az összképet néhány 4-es és 3-as is.

Kevesek sajnos nem teljesítve a félév követelményeit, nem kapnak osztályzatot:(

FONTOS:

Mozdulj gyorsan!! Gyakornoki helyekre lehet pályázni az ORIGO Női Lapozó-jánál.

Az email-címet megtudhatod tőlem, ha küldesz egy e-mailt az órán használt címemre.

 

BOLDOG KARÁCSONYT!

 

Szólj hozzá!

Az első feladatok

2008.11.28. 11:51 rgyorgyi

November 28-án sikeresen lezárult a szerkesztőségek első projekt-feladatainak elkészítése és értékelése.

A híreket itt láthatják szerkesztőségenként feltűntetve:

A Bulvár Búvár munkája

A Workshopping munkája

A sponTime munkája

A zöld narancs munkája

A Napraforgó munkája

A Penline munkája

A HÉV munkája

 

Országos képzési és karriernapok virradnak

 

 

 

 

 

Megnyitotta kapuit a hvg állásbörze

 

Gyakornoki programok és átképzések pályakezdőknek vagy munkahelyváltást tervezőknek. Harmadik alkalommal várja az érdeklődőket Magyarország karrier-expója 2008. 10. 16-17-e között a SYMA csarnokban.

 

"A munkahely- és szakmaváltás, az át- és továbbképzés a gyorsan változó gazdasági közegben életünk alapvető részévé vált" – mondta Bojár Gábor a Graphisoft R&D Zrt. elnöke a rendezvényt megnyitó beszédében. A virtuális és elektronikus álláskeresés egyre nagyobb teret hódít – tette hozzá Szauer Péter, a HVG Kiadói Zrt. Vezérigazgatója. Azonban "a személyes találkozót még nem sikerült legyőznie a virtuális térnek" – hangsúlyozta az állásbörze szükségességét.

A rendezvényen 96 standon 112 kiállító összesen mintegy 3000 lehetőséget kínál a látogatók számára. Bejutni csak helyszíni regisztrációval lehetséges.

 

Bővebb információ: http://www.hvgallasborze.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=2&lng=hungarian

 

-HÉV-

Az ElitForce munkája

 

A BKF is választ

 

„Amerikai Elnökválasztás 2008” címmel tartottak konferenciát a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán október 14-én. Az előadók Robert Craig professzor és Dr. Alex Strepich voltak, és az eseményen megjelent April H. Foley, az Egyesült Államok magyarországi nagykövete is.

 

 

Az amerikai elnökjelöltek esélyeit latolgató konferenciát tartottak az amerikai nagykövetség szervezésében október 14-én, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán . Az eseményt Dr. Huba Bruckner, a Fulbright program magyarországi vezetője nyitotta meg, melynek fővédnöke April H. Foley, az Egyesült Államok magyarországi nagykövete volt.

Az egész napos előadássorozaton szó volt a bevándorlási, faji és vallási kérdésekről,
illetve az internet és a média szerepéről az amerikai választások során. Robert Craig, Fulbright ösztöndíjas tudós ismertette Obama és McCain érdemeit, életpályájukat valamint azt, hogy milyen programmal készülnek elnökké választásuk esetén.
Őt követte Alex Stepick, bevándorlási szakértő, a Floridai Nemzetközi Egyetem antropológia és szociológia professzora, aki az emigráció és a választások kapcsolatáról beszélt. Részletes ismertetést adott arról, hogy mennyire fontos a bevándorlók helyzete a választások előtt, és ebben a kérdésben Obama és McCain is egyetértenek, hiszen az amerikai gazdaság igényli a jelenlétüket. Mindkét pártban vannak ugyanis olyan csoporton, akik ellenzik, illetve támogatják a bevándorlókat, ezért ezek a vélemények kiegyenlítik egymást.

 

-ká-, -fp-

 

Kép: bkf.hu

 

A Csak csajok munkája

 

HVG Állásbörze
- Azoknak, akik komolyan érdeklődnek-

 

Harmadik alkalommal is megnyitotta kapuit a HVG Állásbörze, Országos Képzési és Karriernapok, amelyet az érdeklődők a SYMA Sport- és Rendezvényközpont csarnokában tekinthettek meg.

 

Megrendezték a HVG Állásbörzét október 16-án és 17-én, ahol a látogatók számos állásajánlattal, munkaadóval, képzési lehetőséggel, a karrierjüket támogató programokkal, szolgáltatásokkal és információkkal találkozhattak a gazdasági élet bármely területéről. Az állásbörze történetében először külföldi állás és képzési ajánlatokkal is várták az érdeklődőket.
A rendezvényen összesen 96 standon 112 kiállító vett részt, és mintegy 3000 ajánlattal várták az elhelyezkedni vágyókat. A Gyakorló Tér és az Előadó Tér az álláskereséshez nyújtott szakmai segítséget, míg a Web Tér, a Játszó Tér és az Olvasó Sarkok a felkészülést, illetve a kikapcsolódást, pihenést szolgálták.
A résztvevők számos felkészítő programon vehettek rész, mint a próbainterjún illetve az önismereti tréningen.

Bővebb információk:
http://hvg.hu/karrier/20081015_hvg_allasborze_kepzesi_karrier_napok.aspx

 

 

 


CSAK CSAJOK:
Készítette: Szabados Petra
Horváth Petra

 

 

Szólj hozzá!

Újra online

2008.11.21. 10:39 rgyorgyi

Példa az online tudósítás elkészítéséhez:

Az Index tudósítását az EOJA szempontok szerint elemzzük, majd a HVG állásbörze illetve az Elnökválsztási konferencia tudósításokon dolgozunk.

 

 

Aréna Pláza megnyitó tudósítás

 

A publicisztikához példa:

TÓTAVÉ

1 komment

Tudósításhoz képek

2008.10.16. 22:01 rgyorgyi

A HVG állásbörzén készített képeiket ide töltöttem.

Szólj hozzá!

október 10. negyedik órák

2008.10.14. 21:04 rgyorgyi

Rövid taktikai megbeszélés után, a félévi 3 projekt feladatból nekiláttunk a tudósítás előkészítésének. 

Felfrissítettük a tudósítás, mint nyomtatott sajtóbeli műfaj ismérveit, és kiegészítettük az EOJA szempontok szerinti webes elvárásokkal.

Érdekes volt. Számomra. Nagyon tisztának tűnt a definíció, kivéve egy kérdezőnél, aki emígyen szóla: Lehet-e fiktív eseményről tudósítani. Hát azt nem lehet. Legalábbis a tudósítás műfaji kritériumai szerint nem, tündérmesénél persze más a helyzet.

Néhány tudósítást belinkelek, régiek de mindegyik tanulságos valamiért:

 

Összezárt a koalíció - parlamenti tudósítás
Az Országgyűlés elrendelte a népszavazást

NOL • Népszabadság Online • 2007. december 18.

 

Helyszíni tudósítás New Yorkból
2001. szeptember 11. - kedd

* Index

Még egy cikk, nem a mainstreamből:

webisztán Web2.0konf / percről percre / lezárva
2008.03.04. 11:59. írta: hírbehozó


 

 

3 komment

okt. 3. harmadik órák

2008.10.10. 10:21 rgyorgyi

A harmadik órán letisztulni látszik végre a két csoport és a szerkesztőségek összetétele is.

Az EOJA szempontrendszert vettük át, és vettük használatba is az órán.

A cyberjournalist idevonatkozó gondolatait itt olvashatod. 

Emlékeztetőül:

1. szöveg ereje

2. írás minősége

3. szerkesztés minősége

4. internetes és multimédiás eszközök használata a tartalom átadásában

5. Interakció és kapcsolatháló

6. Struktúra és navigálhatóság

Cikkeket elemzetünk a segítségével és a szerkesztőségek prezentálták mire jutottak.

Célja ennek, hogy ez a hat szempont mindennapi rutinná váljon és az elemzésekkel elérjük, hogy a saját tartalmak előállításakor automatikusan megfeleljünk ezeknek.

1 komment

szept.26 második órák, K 301

2008.10.03. 10:46 rgyorgyi

A második órákon nagyjából rendeződtek a szerkesztőségek.

A 11-12.20 as órán a következő szerkesztőségek jöttek létre illetve fixálódtak:

név: SPONTIME

főszerkesztő: Vadász Gábor

írástudók: Bovier György, Takács Tímea, Horváth Enikő

narrátor: Előd Botond

olvasó szerkesztő: Kaszás Orsolya

multimédia: Komlósi Dóra

 

név: WIKIMÉDIA

főszerkesztő: Neményi Márton

írástudók:

olvasó szerkesztő:

multimédia:

nincsenek még meg a funkciók: Fodor Csaba, Kováts Nóra, Sípos Fanni, Váradi Mátyás

 

 

név: BULVÁR BÚVÁR (BB)

"Merülj el"

főszerkesztő: Krisztin-Német Eszter

írástudó:

olvasó szerkesztő:

multimédia:

nincsenek még meg a funkciók: Ferencz Katalin, Gölöncsér Márta, Patkós Dániel, Zsoldos Alexandra

 

név: NAPRAFORGÓ

főszerkesztő: Halasi Luca

írástudó: Siető Andrea, Pluhár Mariann

olvasó szerkesztő: Lakatos Gabriella

multimédia: Halasi Luca

 

név: PENLINE

 

főszerkesztő: Huszár Zsófi

írástudó: Kárpáti Réka, Kardos Erzsébet

olvasó szerkesztő:

multimédia: Kováts Nóra

 

A 12.50-14.10-es órán a következő szerkesztőségek jöttek létre illetve fixálódtak:

név: ELITFORCE.HU

főszerkesztő: Bognár Dávid

írástudók:

olvasó szerkesztő:

multimédia:

nincsenek még meg a funkciók: Fülöp Péter, Krisztián Erika, Kucharczyk Ágnes, Primusz Renáta, Marosvölgyi Rita

 

név: ZÖLD NARANCS

főszerkesztő: Balogh Szabina

írástudók: Gódor Kitti

olvasó szerkesztő: Polgárné Juhász Zsófia

multimédia: Túróczy Diána

 

név: HÉV

főszerkesztő: Orosz Zoltán

írástudók:

olvasó szerkesztő:

multimédia:

nincsenek még meg a funkciók: Szabó Luca, Papp Orsolya, Jakos Balázs

 

név:

főszerkesztő:

írástudók:

olvasó szerkesztő:

multimédia:

nincsenek még meg a funkciók: Szabados Petra, Horváth Petra, Kőteleky Éva, Tamics Krisztina, Csatári Henriett

 

Órai anyag volt:

Szerkesztőségenként dolgoztunk, a klasszikus tömegkommunikáció médiumait és az online újságot vetettük össze.

Nyomtatott napilapok vs. online újság, rádió vs. online újság, televízió vs. online újság illetve egy sajtó műfaj az interjú lehetőségei a klasszikus tömegmédiumokban illetve az újmédiában.

A koolektív kooperatív participatív munka eredményeit a szerkesztőségi szószóló mutatta be.

10 komment

Új félév, új hallgatók, ráadásul két csoport

2008.09.26. 10:31 rgyorgyi

Kedves Hallgatóim, üdvözlet a kibertérben, mint tartalomszolgáltatók!

A tavaly őszi félévben online újságírás szemináriumra hozzám egy csoportnyi hallgató járt. Azt hiszem egyértelmű a szakma népszerűsödése abból is, hogy egy évvel később, már két csoport indul ebben a témában.

Ha terveim beválnak, és az érdeklődés fennmarad, februártól szakirányként is beindul a BKF-en az online újságírás. FÁIN.

 

Az első óra mindkét csoporttal azzal telt, hogy szerkesztőségek alakultak a félév három jegyhez-segítő projektfeladatának elvégzésére.

A következő posztban láthatják majd a neveket, funkciókat és a főszerkesztői pozik betöltőinek nevét külön is kiemelem, mert rajtuk keresztül juthatnak majd csak érdemjegyhez a szerkesztőségek tagjai.

 

A tananyag a digitális és analóg információ közötti különbségek felidézése volt.

Szólj hozzá!

2007 december 4 és 11

2007.12.17. 15:14 rgyorgyi

Az utolsó két óra a féléves munkák prezentációjával és értékelésével telt el.

Ezt a posztot azért írom, hogy lezárjam ezt a blogot, mert a Médiablog bejegyzésének köszönhetően tartozom ennyivel azoknak, akik nem hallgatói kényszerből olvastak bele.

A tartalomszabályozás problémáihoz ajánlom Bayer Judit Személyiségijog-sértések kontra szólásszabadság a neten: eltávolítás vagy válaszadás? című Médiakutatóban megjelent tanulmányát, mely az ertesítés-eltávolítás eljárásról, illetve annak hibáiról szól.


Mivel minden hallgató (kisebb-nagyobb) sikerrel vette a szeminárium akadályait, több posztot nem írok ehhez a bloghoz, és több kommentre nem számítok.

December 22-én nézzetek el erre a címre. Új motorral, új arculattal, célzottan web 2.0-ás extrákkal jelenik meg a Freeside Europe folyóirat következő száma.


Szólj hozzá!

2007 november 27. tizedik óra

2007.12.04. 08:46 rgyorgyi

Hogyan lesz tömegkommunikációs csatorna egy honlapból? 11


"A nagy hírportálok önálló szerkesztőséggel, napi 24 órában, heti hét napon keresztül dolgoznak, és az azonnali megjelenési lehetőséget kihasználva percrekészen közvetítik saját értesüléseiket, valamint a hírügynökségek és más orgánumok híreit. A hagyományos nyomtatott újságokkal és elektronikus médiumokkal kialakított partnerségük eredményeképpen számos, eredetileg más csatornára szánt, webre igazított tartalomhoz is hozzáférhetünk rajtuk keresztül. Néhány hírportál – köztük a két leglátogatottabb magyar hírportál, az Index.hu és az [origo] – saját tartalmat is előállít."
Bodoky Tamás

Offline background-dal rendelkező online magazin felől

„Olykor nincs idő elmenni az újságospavilonig, elmélyedni a sorok közt, győz az információéhség. Nem tudunk egy hetet várni a kedvenc lapunkra, mindent azonnal akarunk tudni. A gyorsolvasáshoz gyors újságírók kellettek: új szakma született. ... Rövid idő alatt, sok információt, érdekesen átadni: ez a lényeg.”
 (Jakab Kriszta, a Nők Lapja Café főszerkesztője,

Első nekifutás
a kanonizált tömegmédiumok szerkesztői és tulajdonosai korábban szerettek úgy tekinteni az internetre, mint pusztán egy új disztribúciós csatornára a sok közül.
az internet kommercializálódását és tömeges elterjedését követően minden jelentős nyomtatott újság és elektronikus médium on-line szolgáltatást indított. Ez is Bodoky
(96’ Internet-boom)

Második nekifutás
"Az új médium sajátosságait jobban kihasználó, exkluzív tartalmat közlő honlapok megjelenése és az övékénél nagyobb sikere később arra késztette ezeket a médiumokat, hogy maguk is valódi on-line változatot állítsanak elő,
szervezetileg elkülönített szerkesztőséggel
önálló tartalomszolgáltatással
Az on-line változatok nagy része mára valamiféle pusztán tartalmi vagy tartalmi és gazdasági együttműködés keretében betagozódott egy-egy nagy hírportál alá, oldalaik egy hírportálon keresztül válnak „láthatóvá”, elérhetővé az interneten." Ez is Bodoky

Az on-line médium sajátosságait kihasználó, teljesen önálló vagy egy-egy hagyományosabb médiummal szoros szimbiózisban működő vezető on-line hírportáloknak viszont 2004-ben már a fejlett országokban és Magyarországon is a nyomtatott sajtó és az elektronikus média vezető orgánumaival összemérhető közönségük volt. Azokban az országokban, amelyekben az internetpenetráció már elérte a 15–20 százalékos „kritikus tömeget”, a hírportálok a médiapaletta megkerülhetetlen részévé, meghatározó tömegmédiummá váltak, nem csupán a „végfelhasználóra”, vagyis a nagyközönségre, de a hírközvetítő szerepet játszó hagyományosabb médiaformákra gyakorolt hatásuk által is (Deuze, 2003). Bodoky idézi Deuze-t is.  Példák USA: MSNBC CNN FoxNews  GB: BBC NewsOnline 

Harmadik nekifutás
2001-ben a webes újságírás megint fordulatot vett. A tematikus blogok népszerűsége növekedett megdöbbentő módon.
A blog szűrőként működik, véleményformáló erejű és tájékoztató egyszerre.

Szólj hozzá!

2007 november 20. kilencedik óra

2007.11.25. 09:54 rgyorgyi

Az onlin újságírás csatornái

Wintermantel
a terjesztés fő csatornái:

  1. webes
  2. hírlevél

Egyéb csatornák: push média alapú, sms, (short message service) wap (Wireless Application Protocol). RSS Feed. ( Really Simple Syndication ) (Real time jelez, ha a megadott internetes címre új anyag kerül.)
Digitális papír pl: iLiad

BLOG: terjesztési csatorna vagy műfaj?
DIÁK ÉS ALÁMONDÁS: régi prezentációs technika online kibontakozása

Példa a Médiablogból, Pollnertől:

A Neigbourhood Apart: Bab-al Sheikh

Karim Hilmi, ÚJSÁGíRÓ, a NYT tudósítója mutatja me Bagdad egy kerületét, személyes élményeken keresztül, hiszen az a kerület a szülőföldje, a diasorozat és a blog között a szubjektív szűrő egyértelműen közös, és a médium immanens sajátosságából következő egyezés.


Morális kérdések az online újságírásban 10

A szokásos médiaetikai problémákon (hiteles, pontos tájékoztatás vs. morális kérdések) túl:
Double Checking?
A felhasználók adatainak kezelése és kiadása?


FELADAT
2 online tudósítás elolvasása (az órán EOJA szempontok alapján fogjuk elemezni őket)


csináltunk egy képregényt a Stripgenerátorral:)
Belinkelem: http://stripgenerator.com/strip/66491/

Mára ennyit.
Igen, engem is zavar, hogy a blog tipográfiailag szomorúan kaotikus, de lusta vagyok egységesíteni.

Szólj hozzá!

2007 november 13. nyolcadik óra

2007.11.14. 12:02 rgyorgyi

A 8. órán az óra látogatottsági mélypontrekordkísérlet volt. Legyen a következő csoportnál katalógus? Nem vagyok híve.

Az anyag a következő:

(Az online és az offline média viszonya lásd 2 óra)
Interaktív tömegkommunikáció

Interaktivitás

"A reciprok, kétirányú kommunikáció kommunikációs médiumot vagy kapcsolatot jellemző képessége.Az interaktivitás a kommunikációs kapcsolatok és folyamatok többségében lehetővé teszi a kölcsönös igazodást, a koorientációt, a kifinomultabb ellenőrzést és a nagyobb hatékonyságot.
Az „új médiumok” egyedülálló, legmeghatározóbb jellemzője interaktivitásuk
értéke, amelyet egyre inkább lehetővé tesz a DIGITALIZÁCIÓ."
(McQuail, 428)



Az interaktivitás a Nyitottenciklopediában

A megjelentek egy hírszerkesztési gyakorlatot végeztek el (írásban nem 100%-osan, de szóban még javítva)  ennek eredményét, Cseh Tamásnak köszönhetően bemásolom. Várom a kiegészítéseket, javaslatokat.



Ösztöndíj botrány a Pécsi Tudományegyetemen

 

(MTI/Hírszerző/anonim)

 

Az ETR-re való átállás miatt utalták hibásan az ösztöndíjat a PTE 260 diákjának. A hallgatók közül valaki többet, valaki kevesebbet kapott. Az egyetem vezetősége 30 napon belüli visszafizetést követelt. A HÖK által kezdeményezett tárgyalások eredményeként az összeget 3 részletben kell visszautalni.

 

Hibásan utaltak ösztöndíjat a Pécsi Tudományegyetem mintegy 260 hallgatójának október folyamán - közölte a PTE sajtószóvivője kedden. A probléma elsősorban a bölcsészettudományi kar hallgatóit érinti, akik közül sokan a megállapítottnál több vagy kevesebb pénzt kaptak az októberi bérszámfejtést követően - mondta el Győrffy Zoltán. Többen hasonlóan jártak a TTK és ÁJK  hallgatói közül is. Volt olyan kar, ahol csak a kiutalásnál csúszott hiba a rendszerbe, de a jogi karon például már az átlagok kiszámítása sem ment gond nélkül. Hozzátette: néhányan azonnal jelezték, hogy a szokásosnál magasabb ösztöndíj van a számlájukon, ők rövid időn belül visszautalták a többletet, de vannak, akiknek a napokban akár több tízezer forintot kell visszafizetniük. Lengvárszky Attila, az egyetem oktatási igazgatója mindezeket úgy pontosította, hogy míg a TTK-n informatikai baki történt, s emiatt megváltozott az addig jól működő algoritmus, addig a BTK-n már a kreditindexeket is rosszul számolták ki.

 

A hibát az okozta, hogy idén a Tanulmányi Osztály átállt ETR rendszerre, ami az átlagok és a kreditek alapján automatikusan számolja ki az ösztöndíjakat. Korábban manuálisan vittek be minden adatot a számítógépes rendszerbe - magyarázta a Hírszerzőnek Szabó Gábor, a PTE EHÖK elnöke. Az ösztöndíjak kiszámítása korábban a HÖK feladata volt, de az ETR-re való átállás miatt ez áthárult a Tanulmányi Osztályra. Erről a tényről az Egyetem nem tájékoztatta a diákokat, ezért sokan a HÖK-öt okolták a hibákért.

Ami a hallgatóknál kicsapta a biztosítékot, az nem is maga a tévedés volt, hanem ami utána következett. Szabó szerint az lett volna korrekt, ha elnézést kérnek a diákoktól, tájékoztatják az érintetteket a történtekről, majd pedig a következő hónapban levonnak a tévesen utalt összegekből, illetve hozzátesznek azokhoz. Az EHÖK elnökének és Égő Áron, a BTK HÖK érdekvédelmi referensének beszámolója szerint azonban e helyett egy fenyegető, kellemetlen hangvételű levelet kaptak a BTK dékánjának aláírásával. A levél szerint a hallgatók rosszhiszeműen használták fel a kiutalt pénzt, s arra szólítja fel őket, hogy 30 napon belül fizessék vissza az összeget, különben nem mehetnek el vizsgázni.

 

Égő beszámolója szerint a levelek kiküldése óta történt előrelépés, azt ugyanis már sikerült elérni, hogy ne egy összegben, hanem három részletben kelljen visszafizetni a pénzt. Az EHÖK viszont ennél is messzebbre menne, ők ugyanis azt célozzák meg, hogy egyáltalán ne kelljen visszafizetni az összeget.

 

 

> Részlet a diákoknak kiküldött levélből

A PTE szervezeti és működési szabályzatának 6.sz. melléklete, a PTE térítési és juttatási szabályzata alapján: 

"57.§ (2) Az e szabályzatban meghatározott feltételek hiányában vagy e Szabályzat megsértésével nyújtott juttatást meg kell szüntetni, illetve kötelezni kell a hallgatót a jogosulatlanul felvett juttatás 30 napon belüli visszafizetésére. A juttatást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő hallgatóval szemben az SzMSz 8. számú melléklete alapján eljárást kell lefolytatni."



Szólj hozzá!

2007 november 5. hetedik óra

2007.11.12. 20:35 rgyorgyi

A szünet után kicsit még bele kell jönni.

Bemásolom a hetedik óra anyagának vázlatát.
A téma: Az online újságíró volt.

Az első probléma még általános, tömegkommunikáció-elméleti horizontról, McQuail alapján:

Milyen a professzionális újságíró, mi a szerepe: a tartalomra gyakorolt szervezeti hatások kivédése vagy kiszolgálása?

n„Szüntelenül keresd az igazságot, Menj az idők változása elébe, hogy ne a változások előzzenek meg Téged, Úgy végezd a feladatodat, hogy annak eredménye fontos legyen az emberek számára, A negyedik és legfontosabb pedig, hogy rendíthetetlenül őrizd meg függetlenségedet.”
Hohenberg, The Professional Journalist, 1969.
Persze Hohenberg univerzálisan érvényes útmutatása mellett, az online újságíróknak egyéb skillekkel is fel kell szerelkezniük.
Howard Owens a médiakörnyezet változásának három pontban való összefoglalása után 11+1 pontban fogalmazta meg mi az, ami az újságírót jó online újságíróvá teheti az újmédiában.
Fordításomban: Az új szabályok:

n
A control a felhasználó. Ő határozza meg mit, mikor, miért és hol fogyaszt a médiakínálatból.
nA felhasználót nem érdekli a mi határidőnk És az a vágyunk sem hogy a teljes történet birtokában publikáljuk csak, amit megtudunk. Azt akarják tudni hogy mi mit tudunk és mikor tudtuk meg. Most rögtön akarják a híreiket megkapni.
nAz emberek részt akarnak venni. Vissza akarnak Hozzá akarnak tenni a mi sztorinkhoz, javítani akarnak bennünket, és el akarják mondani a véleményüket.
A 11+1 pont pedig, hevenyészet fordításomban, melyet ha az eredetivel összevetve hibát találtok, kéretik javítani:) :

n
1.Válj bloggerré! Egyébként ez nem azt jelenti, hogy kezdj egy blogot, bár az sem egy rossz ötlet. Sokkal fontosabb azonban, hogy mohó blog olvasó legyél. A bloggolás váljon minden elhivatott újságíró napi rutinjává. A hobbijukról, érdeklődésükről szakmájukról szóló blogokat kellene mindet olvasniuk. Ha követed a blogokat, azt követed, hogyan változnak a dolgok.
n2.Legyél producer. Digitális felvevővel, kamerával kezdj el tartalmakat felnyomni a szöveged mögé. Úgy csináld, mintha ez is a munkád része lenne, vagy csináld a szabadidődben. Tudd meg mi a DIY! Tegyél fel cuccokat a YouTube-ra, a Flickr-re vagy bármilyen hasonló UGC (user generated content) site-ra.
n3.Vegyél részt. Ahogy olvasod a blogokat, hagyj commenteket. Ha a hivatalos újságodban van lehetőség commenteket írni, olvasd el azokat és tedd hozzájuk a tiédet. Ismerjenek úgy, mint aki az interneten is társalog.
n4.Építs web site-ot. Ez segíteni fog abban, hogy jobban megértsd hogyan működik a web, csak csinálj egy accountot a Blogger vagy a WordPress oldalain. Tanulj egy kis HTML-t. Még jobb ha megismered a PHPt, Cold Fusiont, JavaScriptet vagy egyéb web szerkesztő nyelvet. Egyébként már rég saját domain-ednek kellene lennie!
n5.Válj webes írástudóvá. Tudnod kellene mi a Flash és miben különbözik az AJAX-tól. Tudnod kellene ezeknek a dolgoknak a jelentését: HTML, RSS, HTTP és FTP. Meg kellene értened, hogyan használják a webes alkalmazásokat és eszközöket arra, hogy website-okat építsenek. Ismerned kellene a lehetőségeiket és a határaikat ezeknek az eszközöknek.
n6.Használj RSSt. Szükséged van egy RSS readerre és sok RSS feedre.
n7.Vásárolj online. Részben az is a cél, hogy belemerülj a digitális életstílusba. Ha az Amazonon, az Ebay-en vagy egyéb e-kereskedelmi oldalon vásárolsz, megérted hogyan működnek.
n8.Vegyél mobil eszközöket. Legyen video iPod-od. Okos telefonod: iPhone, Treo, Helio Ocean vagy Nokia N-series. Bármelyik megfelel. Használd a take-it with-you-anywhere tartalmakat. Vegyél laptopot és wifi routert, vagy mobil internetet. Tanuld meg mi a digitális életvitel, akkor is, amikor nem vagy hozzáragasztózva egy desktophoz.
n9.Legyél mohó fogyasztója a digitális tartalmaknak. Nézz videokat a YouTube-on. Tölts le video és audio podcasts-okat (és vidd magaddal őket az iPod-odon). Látogasd a legjobb újságokat a világon és figyeld meg mit és hogyan csinálnak. Kevesebbet kapcsold be a TV-d és többet a komputered.
n10.Válj tanulóvá. A technológia és a kultúra nagyon gyorsan változik. Csak akkor tudsz vele lépést tartani, ha szigorúan elhatározod, hogy folyamatosan tanulsz.
n11.Beszélgess a munkatársaiddal arról, amit tanultál. Legyél a változás ügynöke. Idegesítsd a többi újságírót a legújabb digitális média kütyüiddel, eszközeiddel, gat-getjeiddel.
n12.Végül olvasd el a Journalism 2.0 (PDF) -et Mark Briggs-től. Megfogod érteni, hogyan változtatta meg az új média az újságírást.
Owens véleményét nem osztja mindenki, vita folyik Owens blogja mellett pl. itt egy ehhez a témához kapcsolódó bejegyzés.
Természetesen mi is megtárgyaltuk egyenként a pontokat és a parázs vita a magyar társadalomban lévő információs/digitális szakadék irányába mutatott.


2 komment

2007 október 16. hatodik óra

2007.10.17. 14:46 rgyorgyi

Kérdés volt a Pulitzer díj és az internetes újságírás viszonya.

2003-ban ebben a kategóriában Tóta W. Árpádot díjazták a magyar Joseph Pulitzer-emlékdíjjal, 2004-óta nincs ilyen kategória.

2006-ban Publicisztika kategóriában Új Péter (Index) megosztva kapott díjat.

http://www.pulitzer.hu/course2.html

 

Ez az idei felhívás szövege:

"A magyarországi Joseph Pulitzer Emlékdíj Alapítvány Kuratóriuma pályázatot hirdet a nyomtatott és az internetes sajtóban, valamint a rádióban, és a televízióban dolgozó újságírók számára. A pályázaton részt vehet mindenki, akinek írását 2006-ban a magyar nyelvû sajtó közölte, mûsorát a rádió, a televízió közvetítette."

Ezekben a kategóriákban lehet pályázni:

"Pályázatokat az alábbi kategóriákban lehet benyújtani:

1. Riport, interjú, publicisztika
2. Rádiós vagy televíziós riporteri, szerkesztõi, mûsorvezetõi tevékenység
3. Képi megjelenítés (sajtófotó, illusztráció, operatõri tevékenység)
4. Újságírói alkotóközösségek, szerkesztõségek
5. Médiatörténet, médiakritika
6. Életmû "

2004 óta tehát nem veszik külön kategóriának az internetes újságírást, mint ahogy a nagy Pulitzer díjnál sem.

A 2007-es Pulitzer nyertesek listája.

5 komment

2007 október 9. ötödik óra

2007.10.15. 14:07 rgyorgyi

Ez volt az első óra, amikor az egyik szerkesztőség egyetlen taggal sem képviseltette magát.
Az óra meglehetősen laza légkörben zajlott a kertben. A napra húzott padokkal és a cigarettafüsttel szimbolizáltuk is ezt.
Elég jó alkalom volt arra, hogy többőtöket közelebbről is megismerhessem, én pedig a közelgő konferenciámról beszéltem.

A Culture of the Information Age konferencia téma kapcsán berakom a konferencia hallgatói blogjának linkjét, Jak Boumans blogjának linkjét: Buziaulane, és két fényképfeltöltő oldal albumát, ahol a konferencia nem hivatalos képei találhatóak.
ha flickeren  és az indán.
Illetve bemásolom a konferenciaprogramot.


Culture of the Information Age

Kodolányi János University College

H-8600 Siófok, Petőfi sétány 1.

Hungary 

October 10 to 11 2007

Organized by

Kodolányi János University College and

FreesideEurope Online Academic Journal

 

Program of Conference:


 

Tuesday 9 October

arrival

 

Wednesday 10 October

 

8.30                 Breakfast (Sárkánykert Restaurant)

9.30 – 10.00    Dr. h. c. Péter Szabó Ph.D Professor, Head of Department, Rector

Official Opening of Conference

Morning Session 10.00 – 11.50

                        Chairman of sessions: Milverton Wallace

10.00 – 10.30  Vladimir Matijko: Contemporary Art: What’s Next?

10.30 – 11.00  Matviychuk A.V.: Mass-media in the Context of the Problem of Ecological Transformations of Thinking

11.00 – 11.20  Coffee Break

11.20 – 11.50  Dalia Matijkiené: Art Composition Basics in Media Design Studies

 

12.00 – 13.30  Lunch (Sárkánykert Restaurant)

 

Afternoon Session 13.30 – 16.00

13.30 – 14.00  Peter Mechant: Culture2.0 Making Human Cultures, Past and Present, Accessible Online

14.00 – 14.30  Györgyi Rétfalvi: Gloomy Sunday: Life of a Cultural Product in the Analog and in the Digital Age

14.30 – 14.50  Coffee Break

14.50 – 15.20  Anne Laforet: Models of Preservation for Net Art in Museums

15.30 – 16.00  Jurate Vazgauskaite:  Presentation of her Digital Installation

 

18.00 – 21.00  Dinner and wine tasting outside Siófok (Departure by bus)

                        Szt. Kristóf Cellar H-8621 Zamárdi

Thursday 11 October

 

8.30                 Breakfast (Sárkánykert Restaurant)

Morning Session 9.30 - 12.00

9.30 – 10.00    Péter J. Sós: Problems in Consequence of the Narrowing the Gap Between the Private and Professional Publishing on the Net

10.00 – 10.30  Jak Boumans: Blogging as a Journalistic Tool

10.30 – 11.00  Coffee Break

11.00 – 11.30  Maryana Malchik: Problems of Electronic Commerce in Ukraine

11.30 – 12.00  Milverton Wallace: Summarizing the Results of Culture of the Information Age Conference

12.00 – 13.30  Lunch (Sárkánykert Restaurant)

13.30 – 15.30  Editorial Board meeting of FreesideEurope (Participants in alphabetical order: Jak Boumans, Krisztina Kodó, Andrey Matviychuk, Lila Marie

                        Moberg, Levente Olvasó, Györgyi Rétfalvi, Milverton Wallace and those interested)

18.00 – 19.30  Dinner (Sárkánykert Restaurant)

20.00 – 21.30  Church Organ Concert (Performed by: Miklós Teleki organist)

Makovetz Church H-8600 Siófok Fő street 220.

4 komment

2007 október 2. negyedik óra

2007.10.03. 21:58 rgyorgyi

Mivel korábbi szociálpszichológiai kísérletem a harmadik óra posztolásával kapcsolatban azzal a nyugtalanító eredménnyel zárult, hogy csupán Előd nehezményezte., nem látja azt a bejegyzést, a negyedik óráról a posztot nyugodtan holnapra halaszthatom, nem?


Holnapután se lett késő. Hmm.

A Hogyan építsük fel a tartalomszolgáltatást témát praktikus tartalomelemzéssel vizsgáltuk.
A három szerkesztőség kapott három friss országos napilapot, a Népszabadság, a Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap október másodikai száma került terítékre. Kiválasztottam egy semleges témát, az ukrajnai választásokat.
A feladat az volt, hogy a nyomtatott és az online verzióban ezzel a témában megjelent cikkeket hasonlítsátok össze.

Megadtam a tartalomelemzésre kíválóan alkalmas 6 szempontot, melyek az EOJA (European Online Journalism Awards) zsűrízési szempontjai voltak.
Az EOJA-nak ma már nincs saját honlapja, itt viszont röviden és jól írnak róla.

A szempontokat kívülről befelé, és belülről kifelé is tudni kell. Nemsokára pontosítjuk is őket a tartalomelemzésetek segítségével.



  1. a szöveg ereje
  2. az írás minősége
  3. a szerkesztés minősége
  4. internetes eszközök használata a tartalom átadásában
  5. interakció és kapcsolatháló
  6. struktúra és navigálhatóság


Bemásolom két szerkesztőség munkáját, várom a harmadikét.

Skardelli Dávid 2007.10.02. 12:08:47

na egye fene bejelentkezem ...
na meg akkor már leirom a csapatom véleményét az online ukrán cikkel kapcs.ban.:

1. jelentős külpolitikai hirértékkel bir

2.

3.egyszerűen szerkesztett, könnyyen formálható.
4. csak webes átadás
5. egyértelmű felépités, könnyű navigálhatóság, kapcsolodo cikkek egyszerű elérhetősége
6. azonnali válaszlehetőség

nyomtatott sajtó

1.nagy hirértékkel bir
2.nehézkes lapos hangvételű
3.--
4.netes elérhetőség
5.könnyen megtalálható, fellelhetőség egyszerűsége
6.gyakorlatilag nehézkesen megvalósitható

anonim 2007.10.02. 12:12:30

Sztori ereje: nem átütő, nem izgalmas
Írás minősége: száraz, tényszerű
Internetes eszközök használata tartalom átadásában: nincs kereső, nincs komment, fórum nem elérhető technikai okokból, levelet lehet küldeni a szerkesztőségnek, de a cikk írójának nem. A honlapon és az újságban a cikk ugyanaz. Am kép is ugyanaz. A képaláírás is ugyanaz.
Struktúra és navigálhatóság: nincs kereső a honlapon
Interakció és kapcsolatháló: nincsenek kapcsolódó hírek, nem lehet rákeresni hasonszőrű témákra, nem lehet levelet, reakciót küldeni az újságírónak

anonim 2007.10.02. 12:13:30

Magyar Hirlap voltunk.




3 komment

2007 szeptember 25. harmadik óra

2007.10.03. 21:53 rgyorgyi

Ettől az órától fogva tegeződunk. Hmmm.

Az órán az analóg és a digitális információ illetve az azokat közvetítő médiumok közötti különbségekről beszéltünk. Információelméleti és médiatörténeti kontextusban.

Kulcsszavak: digitális forradalom, binary digit: bit,  8 bit: byte,
A digitális információ jellemzői
Könnyen kezelhető
Hálózatban könnyen használható
Kis helyet foglal
Még tovább sűríthető, tömöríthető
Nem tesz különbséget

A szerkesztőségek feladata az volt, hogy kiválasztott médiumot hasonlítsanak össze online újsággal általánossagban, illetve .

RÁDIÓ VS ONLINE ÚJSÁG
TELEVíZIÓ VS ONLINE ÚJSÁG
NYOMTATOTT SAJTÓ VS ONLINE ÚJSÁG

Kértem, hogy az összehasonlításkor megtalált szempontokat küldjétek el kommentben, ez nem történt meg eddig :)

Szólj hozzá!

2007 szeptember 18. második óra

2007.09.21. 14:27 rgyorgyi

A második órán kiderült, hogy az addig névtelen szerkesztőség felveszi az Anonim nevet, és minden szerkesztőség vállata, hogy órára notebookkal jönnek.
Az új tagok, funkciók változását várom!
Megígértem, hogy ABCD interaktív magazint viszek.

Az anyagban az újságírás fajtáinak összehasonlítását vettük.
Csoportmunkában
print vs online
rádió vs online
televízió vs online



A szempontokat várom!
Kommentben kellene érkezniük!

Kulcsszavak:
analóg  vs digitális információ
multimédia
interaktivitás


www.nol.hu
www.mno.hu
www.index.hu
www.ma.hu
www.gondola.hu
www.cnn.com
www.bbc.co.uk

Szólj hozzá!

2007 szeptember 11. első óra

2007.09.12. 12:21 rgyorgyi

Helyszín: BKF 106-os terem
Időpont: hétfő, 11.00-12.20



A teremben egy internetbe kötött számítógép és projektor van, azonban jobb lenne, ha minden hallgató előtt gép lenne. Ezen már változtatni nincs mód?

A szemeszter első óráján majdnem teljes létszámban megjelent mindenki, aki feliratkozott. Félek a félévben többet nem lesz ilyen magas a nézettségem:)
A tematika ismertetése után három szerkesztőség alakult, hogy a félévi feladatokat csoportmunkában készítsék majd el.
Esetleg szerkesztőségenként megoldható lenne egy-egy notebook használata? A wifi hálózat elérhető a hallgatók számára is?

Kasszandra, Szemszög és egyelőre anonim a nevük.

Kasszandra:


Főszerkesztő: Kámán Zsombor Marcell
Írástudó1: Palovecz Sandra
Írástudó2: Váradi Alexandra
Írástudó3: Kerestély Noémi
Digitális hang, kép, mozgókép: Skardelli Dávid

Szemszög:


Főszerkesztő: Nagy Olivér Attila
Írástudó1: Pribék Viktor
Írástudó2: László Dávid

anonim:


Főszerkesztő: Cseh Tamás
Írástudó1: Berende Alexa
Írástudó2: Szurok András
Írástudó3: Halász Előd
Digitális hang, kép, mozgókép: Király Ildikó

Általános bevezető beszélgetést folytattunk, melyből számomra világossá vált, hogy jó elméleti és műfajismereti alapokkal rendelkező és az internetet felhasználói szinten ismerő hallgatókkal lesz dolgom.

17 komment